czwartek, 2 marca 2017

Edukacja zagraniczna nabiera rozpędu

Moja edukacja kardiologiczna nabrała rozpędu i w 1999 roku wybrałam się na kongres European Society of Cardiology, który odbywał się w Barcelonie.
Kongresy ESC gromadzą zwykle do 30 tysięcy uczestników i w hotelach brakuje miejsc. Nasza grupa kwaterowała pod Barceloną w miejscowości Sabadel.
 Trzeba było samemu dojeżdżać do miejsca obrad, nabycie biletów było tylko w automatach tak skomplikowanych, że zatrudniałam cały personel do zdobycia biletu ;)
  Byłam też na wycieczce autobusowej
    Sfotografowałam się z kolegą Jackiem
Suplementy diety
Najciekawsze doniesienie jakie usłyszałam na tym kongresie dotyczyło suplementów witaminowych diety i ich roli w profilaktyce schorzeń układu krążenia. Zaprezentowano wyniki suplementowania diety witaminą E, która zażywana w postaci tabletek nie miała szczególnego znaczenia w profilaktyce. Podano też informację, że 65% Amerykanów używa suplementów witaminowych. Biorący udział w dyskusji dr Victor Herbert powiedział słynne zdanie, szeroko komentowane w kuluarach:
-Z pewnością wiemy tylko to, że Amerykanie wydalają najdroższy mocz świata.
Rozweseleniu kardiologów nie było końca. Na dowód, że takie właśnie słowa padły, załączam skan odręcznej notatki, jaką wtedy ex tempore sporządziłam podczas obrad, i która zachowała się w moich zbiorach podróżniczych do dziś.

Rozmowy w Thomaston
Sprawa zażywania witamin ma duże znaczenie dla prawie każdego Amerykanina. Gdy byłam na szkoleniu językowym w Thomaston w stanie Maine, Ursula, w której domu gościłam, pewnego niedzielnego popołudnia powiedziała:
-Krystyna, chodźmy do kuchni, pokażę Ci jakie witaminy biorę – i zaprezentowała mi kilkanaście opakowań. Po czym zapytała:
-A ty jakie witaminy zażywasz?
Na wiadomość, że nie biorę żadnych witamin ani suplementów spojrzała na mnie z dużym zaciekawieniem, a z jej oczu płynęło wprawdzie niewypowiedziane, ale łatwe do odczytania pytanie: 
-Jakim cudem nie biorąc żadnych witamin ani innych suplementów diety jeszcze żyjesz, trzymasz się na nogach, a na dodatek przemierzyłaś pół świata i w końcu wylądowałaś w naszym domu?   

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Za rok o tej porze w Paryżu - rozdział siódmy

Rozdział 7.  Spotkania i Jubileusze Rok 2017 rozpoczął się pod znakiem jubileuszy, spotkań i nowych aktywności mediowych, którymi by...